22 Październik 2025

Hamulce rowerowe – rodzaje i budowa

img

Blog

Hamulce rowerowe – rodzaje i budowa

Hamulce są kluczowym elementem budowy roweru. To od ich wyboru zależy twoje bezpieczeństwo, ale też komfort jazdy.

Hamulce rowerowe hydrauliczne – zalety

Hamulce hydrauliczne pojawiły się początkowo w samochodach i dopiero stąd trafiły do rowerów. Są bardzo popularne, ze względu na liczne zalety:

  • Hamulce rowerowe hydrauliczne są znacznie bardziej responsywne, skok dźwigni hamulca jest mniejszy, masz lepsze „wyczucie” hamowania.
  • Nawet w najtańszych hamulcach tego typu, tarcza będzie zaciśnięta z obu stron, co sprawia, że hamowanie jest bardziej precyzyjne i skuteczne.
  • Nawet po jeździe w błocie hamulce pozostaną tak samo responsywne.
  • Zacisk hamulca centruje się sam, podczas regulacji hamulców nie jest konieczne ustawianie szczelin między klockami.
  • Mają stosunkowo mniejsze zużycie ze względu na przewód hydrauliczny;

Tego typu hamulce mają też jednak swoje wady. Przede wszystkim dobre hamulce nie są tanie, nie jest też tani ich serwis. W nieserwisowanych hamulcach, z powodu nagromadzonej wewnątrz wilgoci, płyn hamulcowy może się przegrzać i zagotować. Może się to zdarzyć na przykład podczas długiego zjazdu. To oznacza, że hamulce mogą cię zawieść w kluczowym momencie. Rzadko się to zdarza, ale jest możliwe. Hydraulika może zamarznąć w niskich temperaturach, na przykład podczas zimowej jazdy

Alternatywa - hamulce rowerowe tarczowe

Hamulce tarczowe znane są od dawna. Obecnie istnieją dwa rodzaje układów hamulcowych - bębnowy i tarczowy. Po raz pierwszy hamulce tarczowe zastosowano pod koniec lat 40. XX wieku, a od lat 70. we wszystkich samochodach hamulce bębnowe na przednich kołach zastąpiono hamulcami tarczowymi. Tego typu hamulce mają takie zalety jak:

  • Zdolność hamowania układów tarczowych nie zmniejsza się z powodu przegrzania, ponieważ są one lepiej chłodzone.
  • Zaletą jest zwiększona odporność hamulców tarczowych na wodę i brud.
  • Hamulce rowerowe tarczowe rzadziej wymagają konserwacji
  • Hamulce rowerowe tarczowe mają większą powierzchnie niż ich bębnowe odpowiedniki.

Hamulce rowerowe

Jakie zalety mają hamulce rowerowe szczękowe?

Zasada działania polega na oddziaływaniu klocków hamulcowych bezpośrednio na obręcz koła roweru. Składają się z dźwigni, szczęk hamulcowych wykonanych z miękkiej gumy, linki w „płaszczu”, pokręteł sterujących hamulcami. Gdy dźwignia hamulca jest wciśnięta, linka jest naprężona, a jednocześnie dźwignie dociskają klocki hamulcowe do obręczy. Im silniejszy nacisk na manetkę, tym mocniej zaciśnięta jest obręcz, tym silniejszy efekt hamowania. Hamulce rowerowe szczękowe mają następujące zalety:

  • Łatwość konserwacji i regulacji.
  • Niska cena. Nie dotyczy topowych modeli, które bywają dość drogie.
  • Niskie obciążenie szprych i piasty.
  • Hamulce rowerowe szczękowe cechuje wysoka skuteczność hamowania.

Niestety wydajność pracy jest silnie uzależniona od warunków atmosferycznych. Kiedy woda dostanie się do obręczy, skuteczność hamowania jest znacznie mniejsza. Kiedy piasek dostaje się na felgę, zużycie obręczy znacznie wzrasta. Gdy błoto utknie między hamulcem a widelcem, koło całkowicie przestaje się obracać. Hamulce tego typu mogą też wymagać częstych napraw lub regulacji.

Najczęstsze hamulce tego typu to model V-brake - hamulce wektorowe, gdzie dźwignie dopasowane są do felgi w kształcie litery V, a linka łączy obie dźwignie.

Jak wybrać hamulce rowerowe shimano?

Bez względu na to, na które hamulce się zdecydujesz, trzymaj się następujących zasad:

  • Nie należy kupować tanich hamulców. Jeśli twój budżet jest ograniczony, kup niedrogie hamulce rowerowe Shimano. Takie hamulce naprawisz w każdym warsztacie rowerowym, a jeśli masz umiejętności, to możesz to zrobić sam.
  • Jeśli zdecydujesz się na wymianę hamulców mechanicznych na hydrauliczne, przed zakupem sprawdź, czy rama roweru jest gotowa do zamontowania takiego układu hamulcowego.
  • Zwykle producent wypuszcza zespół hamulca gotowy do montażu. Jednak hamulce rowerowe Shimano tylne są wyposażone w przewód, który należy skrócić, aby pasował do roweru. Tak więc, aby zamontować tylny hamulec, skontaktuj się z warsztatem lub skróć go samodzielnie, korzystając z zestawu materiałów eksploatacyjnych, który jest dostarczany z hamulcami.

O autorze