22 Październik 2025
Czy rower elektryczny sprawdzi się zimą?
Czy rower elektryczny może zastąpić samochód w mieście?
Dlaczego warto zainwestować w rower elektryczny?
Hamulce są kluczowym elementem budowy roweru. To od ich wyboru zależy twoje bezpieczeństwo, ale też komfort jazdy.
Hamulce hydrauliczne pojawiły się początkowo w samochodach i dopiero stąd trafiły do rowerów. Są bardzo popularne, ze względu na liczne zalety:
Tego typu hamulce mają też jednak swoje wady. Przede wszystkim dobre hamulce nie są tanie, nie jest też tani ich serwis. W nieserwisowanych hamulcach, z powodu nagromadzonej wewnątrz wilgoci, płyn hamulcowy może się przegrzać i zagotować. Może się to zdarzyć na przykład podczas długiego zjazdu. To oznacza, że hamulce mogą cię zawieść w kluczowym momencie. Rzadko się to zdarza, ale jest możliwe. Hydraulika może zamarznąć w niskich temperaturach, na przykład podczas zimowej jazdy
Hamulce tarczowe znane są od dawna. Obecnie istnieją dwa rodzaje układów hamulcowych - bębnowy i tarczowy. Po raz pierwszy hamulce tarczowe zastosowano pod koniec lat 40. XX wieku, a od lat 70. we wszystkich samochodach hamulce bębnowe na przednich kołach zastąpiono hamulcami tarczowymi. Tego typu hamulce mają takie zalety jak:

Zasada działania polega na oddziaływaniu klocków hamulcowych bezpośrednio na obręcz koła roweru. Składają się z dźwigni, szczęk hamulcowych wykonanych z miękkiej gumy, linki w „płaszczu”, pokręteł sterujących hamulcami. Gdy dźwignia hamulca jest wciśnięta, linka jest naprężona, a jednocześnie dźwignie dociskają klocki hamulcowe do obręczy. Im silniejszy nacisk na manetkę, tym mocniej zaciśnięta jest obręcz, tym silniejszy efekt hamowania. Hamulce rowerowe szczękowe mają następujące zalety:
Niestety wydajność pracy jest silnie uzależniona od warunków atmosferycznych. Kiedy woda dostanie się do obręczy, skuteczność hamowania jest znacznie mniejsza. Kiedy piasek dostaje się na felgę, zużycie obręczy znacznie wzrasta. Gdy błoto utknie między hamulcem a widelcem, koło całkowicie przestaje się obracać. Hamulce tego typu mogą też wymagać częstych napraw lub regulacji.
Najczęstsze hamulce tego typu to model V-brake - hamulce wektorowe, gdzie dźwignie dopasowane są do felgi w kształcie litery V, a linka łączy obie dźwignie.
Bez względu na to, na które hamulce się zdecydujesz, trzymaj się następujących zasad:
Jeśli szukasz wiedzy na temat rowerów elektrycznych, części i narzędzi do rowerów czy też poszukujesz sprawdzonych porad dotyczących eksploatacji roweru to sprawdź nasze artykuły i dowiedz się więcej. Znajdziesz u nas również rankingi rowerów elektrycznych, które niewątpliwie pomogą ci w zakupie e-roweru. Zapraszamy do lektury!
© Copyright e-bicycle.pl | Wszelkie Prawa Zastrzeżone.