22 Październik 2025

Technika jazdy rowerem elektrycznym

img

Blog

Technika jazdy rowerem elektrycznym

Choć rower elektryczny jest po prostu inną, nowocześniejszą odmianą roweru, to jazda nim jest nieco bardziej skomplikowana i wymaga pewnego przygotowania.

Początkowe ustawienia roweru elektrycznego – o co zadbać?

Przed wyruszeniem w podróż upewnij się, że wszystkie główne elementy roweru elektrycznego są sprawdzone i gotowe do jazdy. Chociaż możesz jeździć na rowerze elektrycznym tak, jak na zwykłym rowerze, po prostu pedałując, akumulator i silnik zapewniają dodatkową moc elektryczną, dzięki czemu rower zapewnia ci wspomaganie. Dlatego sprawdzając ustawienia roweru elektrycznego, przede wszystkim upewnij się, że akumulator jest w pełni naładowany.

Przed jazdą upewnij się, że opony są dobrze napompowane. Niedopompowane opony są niebezpieczne podczas jazdy, a dodatkowo nie pozwolą ci rozwinąć maksymalnej szybkości. Standardowe ciśnienie w oponach e-roweru wynosi około 2-2,4 bara. Jeśli te ustawienia roweru elektrycznego są w porządku, możesz włączyć urządzenie. Aby energia elektryczna posłużyła do obracania kół roweru, należy najpierw włączyć układ elektryczny. Przełącznik elektryczny jest zwykle umieszczony na akumulatorze. Sygnał świetlny zasygnalizuje, że akumulator i system zasilania zostały aktywowane. Powinno to również włączyć wyświetlacz kontrolny na kierownicy. Taki rower jest gotowy do jazdy.

Hamowanie rowerem elektrycznym – o czym warto pamiętać?

Zanim zajmiemy się kwestią prawidłowego hamowania, ważne jest zrozumienie różnic między jazdą na rowerze elektrycznym a jazdą na rowerze klasycznym. Rowery elektryczne są na ogół cięższe niż rowery klasyczne. Ich wagę zwiększa silnik elektryczny. Co więcej, często mają większe i mocniejsze opony. Ten dodatkowy ciężar wpływa zatem na ich prowadzenie i hamowanie.

Pedelec jest również na ogół szybszy od klasycznego roweru. Dzięki wspomaganiu mogą osiągać większe prędkości. Należy to wziąć pod uwagę, jeśli chodzi o hamowanie rowerem elektrycznym.

Pamiętaj o prostej zasadzie - im większa tarcza hamulcowa w rowerze elektrycznym, tym większa siła hamowania. Biorąc pod uwagę masę roweru elektrycznego i to, że prawdopodobnie będziesz zmuszony redukować z większych prędkości, hamowanie rowerem elektrycznym należy podejmować wcześniej. Sam przedni hamulec ma większą skuteczność hamowania niż hamulec tylny. Wynika to z rozkładu masy, który przesuwa się do przodu podczas hamowania. Jeśli mocniej zaciągniesz przedni hamulec (np. w stosunku 60:40), droga hamowania będzie krótsza.

Rower elektryczny składany

Rower elektryczny jazda pod górkę – technika jazdy

Rower elektryczny został zaprojektowany z myślą o trudnych warunkach jazdy i podjazdach pod wzniesienia i po górach. Jak w takich sytuacjach zachowuje się rower elektryczny? Jazda pod górkę wymaga użycia odpowiedniego wspomagania. Gdy będziesz pedałować szybciej, uzyskasz więcej mocy z silnika, co ułatwi ci podjazd. Na bardziej stromych podjazdach wspomaganie elektryczne jest niezbędne, jeśli pedałujesz z prędkością 80–90 obr./min. Istnieje prosty schemat, który pozwoli ci efektywnie wykorzystać rower elektryczny. Jazda pod górkę jest prostsza, kiedy ustawisz rower pod kątem 45 stopni do kierunku podjazdu. Następnie:

  • Ustaw jeden pedał w górę na godzinie 13, a drugi w dole.
  • Umieść jedną stopę na górnym pedale.
  • Przełącz funkcję wspomagania elektrycznego na tryb TURBO.
  • Szybko uruchom rower, naciskając górny pedał.
  • Po naciśnięciu pedału tryb TURBO szybko zapewni wystarczającą moc do kontynuowania wspinaczki.

Czy możliwa jest jazda rowerem elektrycznym bez wspomagania?

Rowery elektryczne pomogą ci podróżować z podwójną, a nawet potrojoną prędkością, pokonywać większe odległości, przy minimalnym wysiłku. Silnik jest tu jednak tylko twoim pomocnikiem, możliwa jest też jazda rowerem elektrycznym bez wspomagania.

Wszystkie rowery elektryczne działają jak zwykłe rowery, więc możesz po prostu jeździć na rowerze elektrycznym w taki sam sposób, jak na tradycyjnym rowerze, niezależnie od tego, czy silnik jest wyłączony, czy akumulator jest rozładowany. Możesz także normalnie jeździć na rowerze, po prostu przestawiając funkcję wspomagania pedałowania na zero. Pamiętaj, że pedałowanie będzie trudniejsze niż na tradycyjnym rowerze, ponieważ jeśli nie korzystasz z układu elektrycznego, będziesz musiał udźwignąć dodatkowy ciężar. Jazda rowerem elektrycznym bez wspomagania jest szczególnie utrudniona podczas pokonywania wzniesień i jazdy po górach.

O autorze