22 Październik 2025

Przerzutki w rowerze elektrycznym – jak zmieniać biegi w rowerze elektrycznym?

img

Blog

Przerzutki w rowerze elektrycznym – jak zmieniać biegi w rowerze elektrycznym?

Większość rowerów elektrycznych ma, podobnie jak konwencjonalne rowery, kilka biegów. Przekładnie te umożliwiają regulację siły nacisku na pedały, która jest następnie przenoszona na koła. Chociaż zasady korzystania z przerzutek są podobne zarówno w rowerach konwencjonalnych, jak i rowerach elektrycznych, istnieje kilka różnic.

Przerzutki w rowerze elektrycznym – co musisz wiedzieć?

Przerzutki działają podobnie jak zmiany prędkości jazdy. Rowery elektryczne zwykle mają 1, 3, 18, 21, 24, 27, 32 lub nawet 40 biegów. Mniejsze liczby to niskie przerzutki w rowerze elektrycznym, a wyższe liczby to wysokie biegi. Przerzutki w rowerze elektrycznym zmieniasz, przesuwając lub naciskając przełącznik na kierownicy. Spowoduje to przełączenie obwodu na inny rozmiar kasety (lub zwiększenie/zmniejszenie mocy elektrycznej). W e-rowerze lewa manetka najczęściej odpowiada za przełączanie poziomów wspomagania elektrycznego, podczas gdy prawa manetka odpowiada za zmianę przełożeń mechanicznych.

Jak zmieniać biegi w rowerze elektrycznym w sposób prawidłowy?

W przypadku przekładni mechanicznych prawa manetka jest połączona z linką ukrytą w obudowie ochronnej. Podczas pchania (lub obracania) przerzutki linka ta napina się i luzuje, wywierając większy lub mniejszy nacisk na mechanizm przesuwający łańcuch roweru elektrycznego wzdłuż przedniej kasety, lub tylnej zębatki. Poziom wspomagania elektrycznego jest kontrolowany przez jednostkę sterującą zamontowaną na kierownicy. Zwykle po lewej stronie. To pole kontrolne ma zwykle kombinację przycisków W górę (Plus) i W dół (Minus). Zawsze istnieje niski, średni i wysoki poziom wspomagania. Poziom w górę (lub plus) daje więcej wspomagania elektrycznego, podczas gdy w dół (lub minus) zmniejsza wspomaganie elektryczne. Każdy system wspomagania elektrycznego (Bosch, Yamaha, Shimano) zapewnia dodatkową moc, w zależności od tego, jak mocno pedałujesz i w zależności od wybranego poziomu wspomagania.

To jak zmieniać biegi w rowerze elektrycznym, nie różni się od diametralnie od konwencjonalnych modeli. Niski bieg ułatwia pedałowanie, co jest przydatne na przykład podczas podjeżdżania pod górę. W tej pozycji pedałowanie jest najłatwiejsze. Wysoki bieg jest najcięższy podczas pedałowania. Zastanawiając się jak zmieniać biegi w rowerze elektrycznym, musisz pamiętać, że manetki wspomagania i zmiany biegów działają niejako na odwrót. Bowiem z kolei najwyższy bieg wspomagania zapewnia najwyższe wsparcie.

Najwyższa ręczna skrzynia biegów wykorzystuje najmniejszy bieg w kasecie tylnego koła (bieg wsteczny lub ręczna skrzynia biegów). W tej pozycji podczas naciskania pedałów należy zastosować maksymalny wysiłek.

Przerzutki w rowerze elektrycznym

Optymalne ułożenie przerzutki w rowerze - jak ustawić?

Słaba lub nieskuteczna zmiana biegów jest konsekwencją uszkodzonych linek, rozciągniętego łańcucha lub zabrudzenia mechanizmu. Czasami konieczne jest odpowiednie ułożenie przerzutki w rowerze. Jak ustawić prawidłowo te elementy?

Przede wszystkim uważaj na łańcuch podczas zmiany biegów, nie powinien być zbyt napięty. Powinieneś zmieniać prędkości tylko podczas jazdy, gdy pedały się obracają. To podstawowe zasady. Pozostaje nam ułożenie przerzutki w rowerze. Jak ustawić mechanizm?

W większości przypadków wystarczy mieć zapasowe kable, śrubokręt i zwykłe szczypce. Ponadto potrzebujesz zestawu sześciokątów. Instrukcje dotyczące przerzutki przedniej są proste: Przede wszystkim odsłaniamy najmniejszą gwiazdkę z przodu, a największą z tyłu. Następnie odkręcamy linkę i regulujemy położenie ramy za pomocą ogranicznika tak, aby była, jak najbliżej łańcucha. Linkę przerzutki przedniej należy nieco naprężyć i przesunąć na środkową tarczę. Sprawdzamy, czy łańcuch dotyka ramy, jeśli tak, dokręcamy go mocniej. Przekładamy przełącznik prędkości z powrotem na najmniejszą gwiazdkę i patrzymy na płynność regulacji przełożeń. Analogicznie regulujemy przerzutkę tylną.

Na jakiej przerzutce jechać pod górę, aby uzyskać optymalny wynik?

Tak naprawdę to, jak wybrać odpowiedni bieg w rowerze, zależy od wielu innych czynników, począwszy od warunków pogodowych, kończąc na ciśnieniu w oponach i oczywiście stopniu zmęczenia rowerzysty. Przerzutki zostały jednak głównie wynalezione w celu ułatwienia rowerzyście pokonywania wzniesień. Zatem na jakiej przerzutce jechać pod górę, aby uzyskać optymalny wynik?

Przede wszystkim nie zaczynaj od najwyższej przerzutki. Aby uniknąć zerwania łańcucha lub uszkodzenia przerzutek, zmieniaj biegi tylko podczas jazdy. Przełącz przerzutkę trochę wcześniej, a nie podczas samego podjazdu pod górę. Zmiana prędkości w samym środku wzniesienia spowoduje utratę rytmu pedałowania, a łańcuch jest w tym czasie poważnie obciążony. To, na jakiej przerzutce jechać pod górę, zależy też od tego, jak strome jest wzniesienie. Im większy kąt, tym wyższa powinna być przerzutka.

O autorze