22 Październik 2025

Kierownica do roweru – budowa i rodzaje

img

Blog

Kierownica do roweru – budowa i rodzaje

Kierownica rowerowa to główna część roweru, która umożliwia rowerzystom utrzymanie równowagi i panowanie nad rowerem. To od jej wyboru w dużej mierze zależy nasze bezpieczeństwo.

Jaka jest optymalna kierownica do roweru górskiego?

Standardowe długości kierownicy dla rowerów górskich wahają się od 580 mm do 660 mm. Do bardziej agresywnej jazdy, takiej jak downhill czy freeride, producenci oferują dłuższe modele - 650-710 mm. Im szersza kierownica, tym większa kontrola nad rowerem. Damskie rowery górskie powinny mieć węższą kierownicę.

Kierownica do roweru górskiego może być prosta i ze wzniesieniem. Te ostatnie są optymalne do jazdy mieszanej na płaskim i nierównym terenie. Kierownice proste są odpowiednie dla tych, którzy preferują jazdę przełajową. Oprócz podnoszenia stery MTV mogą mieć lekkie wygięcie.

Najtańsza jest kierownica do roweru górskiego stalowa. Są trwałe, ale dość ciężkie. Zdecydowana większość nowoczesnych rowerów górskich jest wyposażona w kierownice ze stopu aluminium. Wyróżnia je optymalny stosunek trzech kluczowych parametrów: ceny, wagi i wytrzymałości. Segment premium to kierownice karbonowe i tytanowe. Są mocne i najlżejsze, ale ich cena odstrasza wielu rowerzystów.

Kierownica do roweru MTB – jak ją dobrać do stylu jazdy?

Podobnie jak w przypadku modeli górskich, im bardziej techniczny i agresywny jest styl jazdy, tym szersza i mocniejsza powinna być kierownica do roweru MTB. Jeśli lubisz styl przełajowy, docenisz bardziej responsywną pozycję i mniejszą wagę lżejszej, węższej płaskiej kierownicy, która przełoży większy ciężar na przód roweru podczas stromych podjazdów w stylu XC. Chociaż nie ma sztywnych zasad, jeśli chodzi o wybór kierownicy, często sprowadza się to do znalezienia złotego środka między stylem jazdy, ukształtowaniem terenu i wymiarami nadwozia.

Ostatecznie najlepszym sposobem, aby dowiedzieć się, która kierownica do roweru MTB jest dla ciebie najlepsza, jest wypróbowanie różnych wzorów i stylów. Najważniejsze co musisz wziąć pod uwagę to szerokość, materiał i średnica zacisku. Im szersza kierownica, tym większy nacisk można zastosować na przednie koło. Obecnie kierownice do tego typu rowerów, mają zwykle szerokość od 700 mm do 800 mm.

Kierownica roweru MTB

Czym się cechuje kierownica do roweru miejskiego?

Rowery miejskie tradycyjnie wyposażone są w podniesioną, pionową kierownicę, co odciąża ręce i poprawia widoczność. Kierownica do roweru miejskiego powinna być szeroka. Chodzi o to, aby rowerzysta nie musiał wkładać dużego wysiłku w prowadzenie pojazdu. Przez to jednak znacznie pogarsza się zwrotność, co jednak nie jest priorytetem dla rowerów miejskich. Istnieje niezliczona ilość odmian kierownic do rowerów miejskich. Kierownica do roweru miejskiego zwykle nie jest przeznaczona na długie przejazdy powyżej 30 kilometrów.

Kierownica do roweru trekkingowego – zasady wyboru

Kierownica do roweru tego typu musi być wystarczająco mocna, aby tłumić wibracje. Właściwości te zależą od materiału, z którego jest wykonana oraz od jej średnicy. W rowerach trekkingowych często stosuje się tzw. baranie rogi.

Zakrzywiona kierownica do roweru trekkingowego jest instalowana w rowerach tego typu, a także szosowych, nastawionych na długotrwałą jazdę z dużą prędkością po płaskiej nawierzchni. Konstrukcja zapewnia dopasowanie dla rowerzysty, z pochyleniem do przodu. Ta pozycja pozwala nie tylko maksymalnie zrównoważyć obciążenie wszystkich mięśni, ale także znacznie poprawić aerodynamikę.

Kierownica do roweru trekkingowego ma najczęściej aż cztery pozycje dłoni, co pozwala na zmianę pozycji rowerzysty w zależności od warunków jazdy. Na płaskich, szybkich odcinkach możesz pochylić się i jechać poziomo. Zmieniając chwyt i prostując plecy, będziesz czuł się tak komfortowo podczas jazdy ze średnią prędkością. Wygodny chwyt umożliwia całkowite odciążenie stawu nadgarstkowego i przeniesienie całego obciążenia na mięśnie rąk.

Można też zainstalować aerodynamiczną kierownicę, która ma specjalne podłokietniki z uchwytami wysuniętymi do przodu. Taka kierownica zwiększa efektywność aerodynamiczną, ale znacznie pogarsza komfort prowadzenia roweru.

O autorze