22 Październik 2025
Czy rower elektryczny sprawdzi się zimą?
Czy rower elektryczny może zastąpić samochód w mieście?
Dlaczego warto zainwestować w rower elektryczny?
Regeneracyjne układy hamulcowe stały się powszechne w pojazdach elektrycznych i hybrydowych. Spotyka się je również w rowerach elektrycznych.
Na czym polega odzyskiwanie energii? Silnik elektryczny tłumi energię kinetyczną pojazdu, jednocześnie wytwarzając energię elektryczną, która jest magazynowana w akumulatorach. Dzięki energii hamowania rekuperacyjnego zwiększa się wydajność roweru elektrycznego i odległość przebyta na jednym ładowaniu akumulatora.
Regeneracyjny układ hamulcowy w rowerach elektrycznych jest znacznie prostszy niż w samochodzie. Odzyskiwanie energii w rowerze elektrycznym uruchamia się poprzez delikatne naciśnięcie dźwigni hamulca. Efektywność wykorzystania energii układu hamulcowego z odzyskiem energii zależy od twojego stylu jazdy oraz ilości podjazdów i zjazdów na trasie. Im częściej się zatrzymujesz i im bardziej energicznie lubisz hamować, tym większy efekt uzyskasz. Średnio odzyskiwanie energii w rowerze elektrycznym daje wzrost wydajności o 5 - 20%. Przeciętny rowerzysta na przeciętnej trasie może przejechać około 10% więcej dystansu na jednym ładowaniu akumulatora.
Regeneracyjny układ hamulcowy w rowerze tworzy dodatkowy opór nawet wtedy, gdy hamulce nie są używane, ponieważ silnik jest na stałe połączony z układem napędowym roweru. Silnik obraca się stale, nawet podczas zjazdu. Ten dodatkowy opór zmniejsza nieco przechyły roweru, ale jest tak mały, że nie odczujesz go podczas jazdy i nie wpłynie to w żaden sposób na ogólne osiągi.

Miedziane uzwojenia wewnątrz silnika z napędem bezpośrednim jest zasilane z akumulatora i napędza zewnętrzny pierścień magnesów, które obracają koło. Kiedy dźwignie przedniego lub tylnego hamulca zostaną naciśnięte (na przykład podczas zatrzymywania się lub jazdy w dół), do sterownika silnika wysyłany jest sygnał, który zamienia silnik w generator, szybko przekształcając część pędu roweru w energię elektryczną, aby naładować baterię. Używanie silnika z napędem bezpośrednim jako generatora zwraca część energii (która w przeciwnym razie zostałaby utracona) do akumulatora.
Rower elektryczny z odzyskiem energii działa jak klasyczny model tego typu. Hamowanie rekuperacyjne jest tak płynne podczas jazdy, że prawdopodobnie zapomnisz, że w ogóle istnieje. Ruszając z miejsca lub używając gazu, można zauważyć łagodniejsze przyspieszenie silnika z napędem bezpośrednim w porównaniu do roweru z motoreduktorem w piaście.
Gdy zwiększysz prędkość, silnik zapewni wspomaganie motocykla, aż do maksymalnej prędkości 25 km/h. Jeśli chcesz jechać szybciej, będziesz musiał pedałować. Przy prędkości 25 km/h i większej silniki z napędem bezpośrednim doświadczają pewnego rodzaju magnetycznego oporu toczenia, znanego jako siła przeciwelektromotoryczna. Wciśnięcie hamulców zamieni ten „opór” w energię płynącą z powrotem do akumulatora. W ten sposób rower elektryczny z odzyskiem energii zwiększa odzyskiwanie mocy i swój zasięg.
Hamowanie rekuperacyjne można ograniczyć na dwa sposoby: jeśli akumulator jest w pełni naładowany lub jeśli dźwignie hamulca są bardzo mocno dokręcone. Jeśli bateria jest w pełni naładowana, energia nie będzie do niej przepływać. Chroni to akumulator, gwarantując, że hamowanie nie przekształca więcej energii, niż akumulator jest w stanie obsłużyć. Jeśli dźwignie hamulca są ustawione bardzo mocno, hamowanie rekuperacyjne nie zdąży zadziałać. Możesz sprawdzić, czy hamulce są zbyt mocne, delikatnie ściskając dźwignię hamulca, jednocześnie powoli obracając przepustnicę. Kiedy dźwignia hamulca zatrzymuje zasilanie przepustnicy, jest to pozycja, w której wysyła sygnał do sterownika, aby przestał napędzać silnik i rozpoczął hamowanie odzyskowe. Jeśli hamulce mechaniczne zatrzymają rower w tym momencie, odzysk nie zadziała. Możesz je jednak wyregulować, tak aby hamulce zatrzymały rower, gdy dźwignia hamulca znajduje się mniej więcej w połowie odległości między położeniem neutralnym a uchwytem kierownicy.
Wielu użytkowników interesuje fakt, czy można doładowywać baterię w rowerze w ten sposób. Odpowiedź na to pytanie nie jest prosta. Odzyskiwanie części energii, wydłuży dystans, który możesz przejechać, a tym samym zwiększy ilość energii w akumulatorze. Jednak to czy można doładowywać baterię w rowerze, podczas samego hamowania i jazdy, jest już dyskusyjne. Odzysk mocy nie jest bowiem większy niż 10-20% jej początkowego stanu.
Jeśli szukasz wiedzy na temat rowerów elektrycznych, części i narzędzi do rowerów czy też poszukujesz sprawdzonych porad dotyczących eksploatacji roweru to sprawdź nasze artykuły i dowiedz się więcej. Znajdziesz u nas również rankingi rowerów elektrycznych, które niewątpliwie pomogą ci w zakupie e-roweru. Zapraszamy do lektury!
© Copyright e-bicycle.pl | Wszelkie Prawa Zastrzeżone.