22 Październik 2025
Czy rower elektryczny sprawdzi się zimą?
Czy rower elektryczny może zastąpić samochód w mieście?
Dlaczego warto zainwestować w rower elektryczny?
Przerzutki rowerowe pozwalają zoptymalizować jazdę po drogach o różnej jakości. Są przydatne podczas poruszania się po wyboistych drogach i w terenie. Główną trudnością jest poprawna konfiguracja przerzutek.
Zanim zrozumiesz, jak działają przerzutki w rowerze, musisz poznać ich konstrukcje. Najczęściej jest to:
To jak działają przerzutki, jest uzależnione od ilości biegów. Elementy te znajdują się obok uchwytów. Lewa manetka odpowiada za przedni kontroler, prawa za tylny. Urządzenie działa na zasadzie rozluźnienia naprężenia kabla. Zasada działania konstrukcji jest następująca. Pociągnięcie linki pomaga wrzucić ramę na zębatki o większej średnicy. Osłabienie napięcia linek prowadzi do przeniesienia łańcucha rowerowego na mniejsze zębatki. Proces przełączania odbywa się za pomocą manetek zmiany biegów, które znajdują się na kierownicy roweru.
Chyba każdy rowerzysta, spotkał się z problemem niewłaściwie pracujących manetek. Na szczęście łatwo nauczyć się jak ustawić przerzutki w rowerze, a samo ustawianie biegów nie jest czymś skomplikowanym i mieści się w granicach możliwości przeciętnego rowerzysty.
Powodów zmiany ustawienia przerzutki może być kilka - uszkodzone linki lub rozciągnięty łańcuch, źle zestrojone przednie lub tylne przerzutki. To właśnie ta ostatnia okoliczność ma największy wpływ na jakość przełożenia. Wielu początkujących powierza tę procedurę specjalistom, ale to jak ustawić przerzutki w rowerze nie jest wiedzą tajemną. Pozwoli ci to samodzielnie w dowolnym momencie dostosować prędkość, zapewniając idealne przełożenia.
Zatem jak przebiega regulacja przedniej przerzutki?
Na początku poluzuj kabel transmisyjny, odkręcając śrubę A. Teraz obróć regulator B całkowicie w prawo. Przesuń tylną manetkę (prawa manetka) na najwyższy bieg (dźwignia palca wskazującego). Teraz podnieś śrubokręt krzyżakowy i znajdź śrubę regulacyjną H z tyłu przełącznika. Regulacja tylnej przerzutki wymaga dokręcenia śruby.
Kręcąc śrubą, musisz wyrównać górną rolkę w tej samej płaszczyźnie ze skrajną prawą zębatką kasety. Teraz gdy mamy już ustawiony punkt kontrolny, rękoma zaznacz luz linki i dokręć śrubę A. Zwróć uwagę, aby linka wpasowała się w rowek podkładki tej śruby. Po dokręceniu śrubki włączamy drugi bieg, klikając manetką na kierownicy i kręcąc pedałami zaczynamy odkręcać regulator B, w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. W takiej sytuacji bardzo dobrze sprawdza się podstawka pod tylne koło.
Regulacja tylnej przerzutki wymaga już tylko ustawienia zębatek. Pedałuj, aż łańcuch przeskoczy na drugą zębatkę. Pozostaje tylko doprowadzić przełącznik do ideału. Aby to zrobić, po prostu kliknij od pierwszej do drugiej gwiazdki. Stopniowo ustaw przełącznik i dźwignię zmiany biegów na 1 gwiazdkę. I ustaw punkt kontrolny na Niski.
Jeśli nadal występują problemy, to nadal możesz lekko przesunąć rolkę w kierunku zewnętrznym w stosunku do skrajnych gwiazd za pomocą śrub regulacyjnych H i L. Najważniejsze do zapamiętania jest to, że łańcuch powinien znajdować się na obu skrajnych gwiazdach, jednocześnie nie wykazując tendencji do wypadania poza granice kasety.
Jeśli szukasz wiedzy na temat rowerów elektrycznych, części i narzędzi do rowerów czy też poszukujesz sprawdzonych porad dotyczących eksploatacji roweru to sprawdź nasze artykuły i dowiedz się więcej. Znajdziesz u nas również rankingi rowerów elektrycznych, które niewątpliwie pomogą ci w zakupie e-roweru. Zapraszamy do lektury!
© Copyright e-bicycle.pl | Wszelkie Prawa Zastrzeżone.