21 Październik 2025

Czy warto kupić rower elektryczny szosowy? Jaki wybrać?

img

Rowery elektryczne

Czy warto kupić rower elektryczny szosowy? Jaki wybrać?

Wiele osób nie wyobraża sobie roweru szosowego z elektrycznym napędzaniem. Tymczasem takie modele są nie tylko popularne, ale też mają wiele zalet.

Rower elektryczny szosowy dostoswany do stylu jazdy

Pierwsze i najważniejsze pytanie brzmi: Po co mi rower szosowy? Najczęściej rower elektryczny szosowy przydaje się do treningów w grupach przy dużych prędkościach. Na takim rowerze możliwa jest długa jazda poza miastem na duże odległości z dużą prędkością, ale także poruszanie się po mieście do pracy i jazda po kraju w weekendy.

Klasyczny rower elektryczny szosowy jest doskonale wyważony. Cechuje go niska waga połączona z wygodą i dobrymi właściwościami aerodynamicznymi. Wszystko po to, aby skutecznie pokonywać nawierzchnie utwardzone, jak i drogi leśne. Rower elektryczny szosowy jest idealny zarówno dla doświadczonych i wysportowanych rowerzystów, jak i amatorów. Może równie dobrze być pierwszym rowerem. Szerokość opon wynosi od 25 do 28 mm, a przekładnia jest przystosowana do dużych prędkości.

Rower elektryczny szosowy Areo – dla doświadczonych rowerzystów

Te modele są odpowiednie dla doświadczonych rowerzystów. Różnią się profilem rur, przez co ich waga jest nieco większa. Obsługa jest mniej responsywna, ponieważ ten rower elektryczny szosowy jest zaprojektowany do jazdy z dużą prędkością. Na modelach aero podjeżdża się trudniej, a przy bocznym wietrze należy w ogóle unikać jazdy, dlatego raczej nadają się do jazdy solo (zwłaszcza przy wysokich profilach kół).

Rower elektryczny szosowy Areo jest Idealny na gładki asfalt. Odpowiedni dla rowerzystów, którzy lubią spalać kalorie i jeździć na długie dystanse. To także model dla triathlonistów startujących na średnich dystansach.

W sklepach dostępne są też modele, gdzie główny nacisk położono na wytrzymałość. Pozycja siedząca jest tu wygodniejsza, prowadzenie jest elastyczne i wyraźne, a podjazdy pod górę są łatwiejsze ze względu na średnią liczbę zębów przedniej tarczy i kasety. Śmiało można je nazwać, rowerami szosowymi dla każdego. Jednocześnie niektóre modele mogą mieć bardziej turystyczny charakter, podczas gdy inne zorientowane na wyścigi. Warto zwrócić uwagę na ten ważny szczegół.

Jeśli chodzi o ceny, modele wytrzymałościowe można znaleźć w każdej kategorii. Ten typ roweru można również określić jako hybrydę szosowo-szutrową.

Szosowy rower elektryczny

Elektryczny rower szosowy do jazdy na czas i triathlonu

To najbardziej aerodynamiczna kategoria, która pojawiła się podczas ewolucji wyścigów szosowych. Nie ma standardowej kierownicy „ramowej”, a ramy zaprojektowano tak, aby uzyskać, jak najmniejszy opór powietrza. W regulaminach zawodów UCI obowiązują normy i ograniczenia, co nie jest typowe np. dla triathlonu.

Ten elektryczny rower szosowy cechuje się tym, że pozycja ciała jest tu prawie pozioma. Dla dolnego chwytu zamontowane są mankiety z hamulcami. Te rowery nadają się do długich dystansów lub maksymalnej ekspozycji w jeździe na czas, ze średnią prędkością około 50 km/h.

Czasami elektryczny rower szosowy ma zwiększony prześwit opony i szerszy zakres przełożeń. Tego typu modele są przeznaczone do masowego, rekreacyjnego użytku.

Jak wybrać szosowy rower elektryczny?

Standardowo rowery szosowe są montowane na aluminiowej lub stalowej ramie. Droższe będą prawdopodobnie wykonane z włókna węglowego lub tytanu. Tu należy się kierować prostą zasadą. Dobrej jakości droga rama aluminiowa jest lepsza niż tania rama węglowa.

Wybierając szosowy rower elektryczny, zwróć uwagę na hamulce. Zwłaszcza że jazda tego typu rowerami cechuje się szybkimi prędkościami. Ze względu na przejście głównych marek na hamulce tarczowe, hamulce szczękowe są obecnie uważane za przestarzałe. Ale po stronie tarczy zaletą jest dodatkowa kontrola w deszczową pogodę i możliwość zamontowania szerszych opon. Następną rzeczą, której się przyjrzyjmy, jest szerokość felg, na których montowane są koła. Zgodnie z trendami minimum to 19 mm. Ważny jest również precyzyjny naciąg szprych i wysokiej jakości piasty (DT Swiss lub Shimano). Szosowy rower elektryczny nie powinien być zbyt ciężki. Choć model elektryczny zawsze będzie ważył więcej niż standardowy, to nie powinien przekraczać wagi 25 – 30 kg.

O autorze