21 Październik 2025

Jaki rower elektryczny trekkingowy wybrać do jazdy rekreacyjnej?

img

Rowery elektryczne

Jaki rower elektryczny trekkingowy wybrać do jazdy rekreacyjnej?

Rowery trekkingowe są coraz częściej wybierane przez wielbicieli jazdy po różnych nawierzchniach. Jak wybrać elektryczny rower trekkingowy?

Jaki powinien być rower elektryczny trekkingowy?

Rowery trekkingowe są podobne do rowerów miejskich, ale zazwyczaj mają przedni amortyzator i pozwalają na jazdę z szerszym zakresem przełożeń. Wyposażony w układ napędowy rower elektryczny trekkingowy jest doskonale przygotowany do jazdy na długich dystansach. Akumulator o dużej pojemności (418 lub 504 Wh) pozwala na pokonanie dodatkowych kilkudziesięciu kilometrów, przy takim samym poziomie zmęczenia. Jednocześnie pełne naładowanie akumulatora zajmuje nie więcej niż do 5 godzin, ale już po 2,5 godziny mamy do dyspozycji 80% mocy. Korzyści, jakie daje rower elektryczny trekkingowy, są oczywiste. Możesz pokonywać więcej kilometrów dziennie, mniej męczyć się na podjazdach, a jeśli chcesz lub potrzebujesz, możesz zabrać ze sobą znacznie cięższy bagaż.

Czym są rowery elektryczne trekkingowe?

Rower trekkingowy to swego rodzaju połączenie słynnego górala z popularnym ostatnio modelem miejskim. Świetnie sprawdza się w trudnym terenie, ale można swobodnie nim poruszać się też na asfalcie. Ma cieńsze opony niż typowy MTB, a bieżnik jest wystarczająco głęboki, aby poradzić sobie z trudniejszymi powierzchniami. Większe w tym przypadku są koła, które zwykle mają 28 cali. Rowery elektryczne trekkingowe mają również takie elementy jak bagażnik, błotniki i oświetlenie. Ponieważ kierownica znajduje się wyżej niż siodełko, na takim rowerze siedzimy w wygodnej wyprostowanej pozycji, a samo siodełko jest szersze, bardziej miękkie i wygodniejsze. Rowery elektryczne trekkingowe są idealne dla osób, które lubią dłuższe wypady za miasto, ale jednocześnie cenią sobie wygodę i traktują to jako relaks, a nie sport.

Rowery elektryczne trekkingowe

Rower elektryczny trekkingowy męski – rodzaje i modele

Producenci najczęściej oferują trzy kategorie rowerów trekkingowych (ceny różnią się w zależności od wybranej kategorii):

  • Podstawowe modele dwudziestokilogramowe tylko do trekkingu i użytku miejskiego.
  • Lżejsze modele poniżej 15 kilogramów.
  • Rower elektryczny trekkingowy męski ważący ponad 30 kilogramów. Takie modele są przeznaczone do uprawiania turystyki rowerowej.

Każdy rower elektryczny trekkingowy męski powinien mieć prześwit na opony, wystarczający do zamontowania opon o szerokości 37 mm z błotnikami. Sprawdź też, czy obecne są mocowania błotników i bagażnika tylnego. Decydując się na określony model hamulców, musisz odpowiedzieć na pytanie, gdzie głównie będziesz jeździć. Jeśli jeździsz w głębokim błocie lub w ujemnych temperaturach, hamulce tarczowe prawdopodobnie będą znacznie lepszym wyborem niż hamulce szczękowe (takie jak hamulce typu V-brake).

Elektryczny rower trekkingowy – cechy konstrukcyjne

Wysokiej jakości amortyzatory mogą poprawić przyczepność opon, zwiększyć komfort jazdy, a nawet przyspieszyć po wyboistym terenie. Wybierając elektryczny rower trekkingowy z dobrej jakości amortyzatorami, musisz jednak wiedzieć, że są one cięższe, w porównaniu do sztywnych ram i widelców. Są skomplikowane (i drogie) w obsłudze. Przy tym tanie, kiepskiej jakości zawieszenie bardziej szkodzi, niż pomaga.

Tańsze rowery trekkingowe są czasami pozbawione dodatkowego wyposażenia. Kupując elektryczny rower trekkingowy oblicz czy przypadkiem, oszczędzając na samym modelu roweru, nie wydasz potem majątku na zakup wyposażenia. Przez wyposażenie dodatkowe rozumiem błotniki, bagażniki, lampki, nóżki itp. – czyli wszystko to, co ułatwia życie, jeśli korzystasz z roweru do dojazdów (do pracy, szkoły) lub na wycieczki. W przeciwieństwie do rowerów hybrydowych, rowery trekkingowe można wyposażyć we wszystkie te dodatki, a ich rola w codziennym użytkowaniu roweru jest niedoceniana.

Błotniki chronią nie tylko przed rozbryzgami drogowymi, ale także chronią układ napędowy roweru (łańcuch i tarcze), dolne łożysko sterów i czopy hamulca szczękowego – przedłużając ich żywotność. Wadą posiadania tylnego bagażnika jest dodatkowy ciężar. Ale jeśli wozisz coś na rowerze, jest to dodatek, który szybko docenisz. Jeśli włożysz ciężar do plecaka, będziesz czuć się mniej komfortowo, twoje plecy będą się bardziej pocić, a dodatkowy ciężar sprawi, że siodełko będzie mniej wygodne.

O autorze