21 Październik 2025

Rower elektryczny do jazdy po lesie – co warto wiedzieć przed zakupem?

img

Rowery elektryczne

Rower elektryczny do jazdy po lesie – co warto wiedzieć przed zakupem?

Rower elektryczny to przyjazny dla środowiska środek transportu z napędem elektrycznym, który ułatwia jazdę, zwłaszcza w przypadku wycieczek weekendowych. Jak wybrać odpowiedni rower do jazdy po lesie?

Rower do jazdy po lesie – rodzaje

Jednym z najpopularniejszych modeli jest rower do jazdy po lesie Mountain. Przeznaczony do jazdy w terenie i na terenach pagórkowatych. Jest wyposażony w widelec amortyzowany o długim skoku 100 - 120 mm, co pozwala płynnie pokonywać nierówności i głębokie dziury, nie tracąc kontaktu z nawierzchnią nawet przy dużej prędkości podczas zjazdu. Posiada szerokie opony 60 - 70 mm z charakterystycznym bieżnikiem oraz niezawodne hamulce tarczowe.

Jeśli interesuje cię rower do jazdy po lesie i po mieście, to odpowiedni będzie model hybrydowy - do jazdy po miejskich i nieutwardzonych drogach leśnych z niewielką liczbą dołów. Łączy w sobie cechy górskiego i szosowego roweru elektrycznego. Ma prostą kierownicę, która pozwala przyjąć pozycję siedzącą i grube opony, które pokonują większość nierówności na drodze.

Rower do lasu damski – typ silnika

Koło silnikowe to wspólna konstrukcja z ruchomymi mechanizmami w obudowie. Silnik znajduje się w miejscu piasty i przenosi moment obrotowy bezpośrednio na koło. Napęd na tylne koła jest instalowany w górskich modelach: ma lepszą przyczepność do nawierzchni, co zwiększa zdolność do jazdy w terenie. Rower do lasu damski może mieć też napęd na przednie koło. Jeśli nie planujesz jeździć w bardzo trudnym terenie i pokonywać stromych podjazdów, nie powinieneś kupować e-roweru o dużej mocy. Ponadto rower o dużej mocy zawsze waży więcej.

Rower do lasu damski powinien być wyposażony w odpowiednią baterię. Na rynku dostępne są dwa typy baterii:

  • Litowo-jonowy – montowany w nowoczesnych rowerach elektrycznych. Niewiele waży, ładuje się do 3 godzin, dłużej trzyma, ma minimalne samorozładowanie podczas przechowywania - w ciągu miesiąca bateria traci mniej niż 6% swojego ładunku. Zaprojektowana na 600 - 2000 cykli ładowania w zależności od konkretnego podtypu.
  • Kwas ołowiowy - stosowany w tańszych modelach rowerów elektrycznych. Jest 3 razy cięższy niż litowo-jonowy, ładuje się w ciągu 8 godzin, szybciej się rozładowuje i może ulec awarii, jeśli zostanie całkowicie rozładowany. Zaprojektowany na zaledwie 400 cykli ładowania.

Zwróć uwagę na możliwość wyjęcia baterii. Jest to wygodniejsze: możesz zabrać ją do domu i naładować. Ilość energii baterii mierzona jest w amperogodzinach. Im wyższa wartość, tym dłużej bateria działa bez ładowania. Napięcie występuje w czterech wersjach: 24, 36, 48 lub 60 V. Im wyższa wartość, tym mocniejszy silnik i większa prędkość.

Rower do jazdy po lesie

Rower do lasu męski – ile przejedziesz na ładowaniu?

Liczba kilometrów na jednym ładowaniu to iloczyn pojemności baterii i napięcia. Mierzy się ją w watogodzinach (Wh). Np. rezerwa mocy roweru o parametrach 36 V, 12 Ah wynosi 36 × 12 = 432 Wh. Na zasięg ma również wpływ waga rowerzysty, styl jazdy i warunki drogowe. Eksperymentalnie udowodniono, że dla ruchu osoby o masie 80 kg po płaskiej drodze średnie zużycie energii wynosi 13 - 15 Wh na 1 km. Tym samym całkowity dystans przebyty do całkowitego rozładowania akumulatora 36 V, 12 Ah wyniesie 31 km. Dystans można zwiększyć, jeśli pedałujesz samodzielnie i jedziesz z małą prędkością.

Rower do lasu męski powinien mieć też odpowiednią ramę. Mocna, ale lekka podstawa zapewnia bezpieczeństwo i zwrotność. Najpopularniejszymi materiałami na ramy są aluminium i stal. Rower do lasu męski może być wykonany w technice cieniowania. To pozwala zmniejszyć wagę roweru bez utraty wytrzymałości konstrukcyjnej. Ściany rur są grube w punktach mocowania steru i na złączach, a nadmiar metalu jest usuwany w środkowej części.

Jaki powinien być rower składany do lasu?

To jaki powinien być rower składany do lasu, wyznacza jego konstrukcja. To między innymi:

  • Kąt skrętu – im bardziej pionowo, tym lepsze prowadzenie i zwrotność roweru.
  • Kąt siedziska - im bardziej dętka jest odchylona do tyłu, tym lepsza przyczepność kół do nawierzchni.
  • Rozstaw osi – im większa odległość między kołami, tym rower jest bardziej stabilny, ale mniej zwrotny.
  • Tylne widełki tylnego trójkąta - im krótsza ich długość, tym lepsze prowadzenie i przyczepność tylnego koła do drogi.
  • Rower składany do lasu trzeba też wybierać pod kątem wysokości suportu.

O autorze