21 Październik 2025

Jaki rower elektryczny MTB do jazdy po górach? Który warto wybrać?

img

Rowery elektryczne

Jaki rower elektryczny MTB do jazdy po górach? Który warto wybrać?

E- MTB to rower górski ze zintegrowanym silnikiem, który wspomaga rowerzystę podczas pedałowania. Ten rodzaj rowerów jest coraz chętniej wybierany przez początkujących, jak i zawodowych wielbicieli turystyki górskiej.

Na co zwrócić uwagę wybierając rower elektryczny MTB full?

Zanim wybierzesz e-rower MTB, zadaj sobie pytanie: „Jak planuję go używać?” Poświęć trochę czasu na przemyślenie tego punktu, ponieważ jest to najważniejszy czynnik przy wyborze modelu dopasowanego do twoich indywidualnych potrzeb. Po jakim terenie będziesz podróżować? Pagórkowaty teren będzie wymagał większej mocy silnika. Przez jaki czas jesteś gotów pedałować? Im częściej używasz pedałów, tym mniejszego silnika elektrycznego potrzebujesz. Wybierając rower elektryczny MTB Full, zastanów się jakie odległości planujesz pokonywać? Większość e-rowerów ma zasięg od 20 do 50 kilometrów. Potrzebujesz prędkości 40 lub więcej km/h, czy wystarczy 20-25 km/h? Większa prędkość wymaga mocniejszego silnika i droższych akumulatorów.

Warto rozważyć czy rower elektryczny MTB Full będzie przez ciebie używany codziennie, czy okazjonalnie? Jeśli rower elektryczny jest rzadko używany, musisz pomyśleć o jego przechowywaniu.

Elektryczny rower MTB – jaki sterownik wybrać?

Niektóre rowery elektryczne działają tylko w trybie wspomagania pedałowania, inne działają w trybie sterowania przepustnicą, a niektóre działają w obu trybach. Z reguły rowery elektryczne mają kilka poziomów mocy wspomagania pedałowania (zwykle 3 - pełny, średni i lekki), co znacznie poprawia komfort jazdy. Wybierając elektryczny rower MTB, zwróć szczególną uwagę na sterownik silnika koła.

Sterownik zapewnia działanie koła silnikowego roweru elektrycznego. Może być prosty, ale najczęściej działa w dwóch trybach: „power-on-demand” i „pedal-assist”. W trybie power-on-demand sterownik odbiera sygnał z manetki gazu, przetwarza i przekazuje żądane napięcie i moc z akumulatora do silnika. W drugim przypadku kontroler pracuje w trybie wspomagania pedałowania. Zawiera czujnik siły i/lub kadencji do ciągłej regulacji mocy silnika w celu zapewnienia komfortowej jazdy. Ponadto kontroler może mieć funkcję „tempomatu”, która utrzymuje stałą prędkość roweru elektrycznego, wyświetlać poziom naładowania baterii, obsługiwać kierunkowskazy, przełączniki, reflektory oraz odzyskiwać energię podczas hamowania silnikiem.

Rower elektryczny MTB

MTB rower elektryczny – jaki silnik jest najlepszy?

Obecnie większość modeli rowerów elektrycznych jest wyposażona w bezszczotkowe silniki kół. Silnik jest wbudowany bezpośrednio w przednie lub tylne koło. Jednak czasami MTB rower elektryczny ma zainstalowany zaburtowy silnik elektryczny z napędem łańcuchowym. Ten wariant zapewnia dobry moment obrotowy przy mniejszej mocy silnika, ale zewnętrzne silniki elektryczne nie są tak ciche, wydajne ani „ukryte” jak silniki w kołach. Głównym powodem korzystania z zewnętrznego silnika jest cena.

Najczęściej MTB rower elektryczny ma moc od 180 W do 350 W, przy zaprogramowanej przez kontroler prędkości maksymalnej około 25 km/h. Ale niektóre zestawy mogą mieć moc znamionową 1000 W lub więcej, ze zwiększoną prędkością maksymalną do 60-80 km/h. Jednak mocny silnik wymaga większej pojemności akumulatora, mocnych kół i wzmocnionej ramy, droższego kontrolera, dobrych hamulców tarczowych, co znacząco wpływa na koszt roweru elektrycznego.

Rower elektryczny MTB damski – akumulator

Najważniejszym czynnikiem decydującym o jakości i cenie roweru elektrycznego jest akumulator. Istnieje kilka różnych rodzajów baterii i są one dostępne w różnych kształtach i rozmiarach. Z reguły przeciętny rower elektryczny MTB damski jest wyposażony w akumulatory SLA lub Li-ion.

SLA (Sealed Lead Acid) to uszczelnione akumulatory żelowe ołowiowo-kwasoweto najtańsza opcja baterii, ale także najcięższa, o najkrótszej żywotności. Waga akumulatora 12 V, 12 A, to ok. 4,3-4,4 kg. Akumulatory SLA zwykle mają 300 -700 cykli ładowania-rozładowania, co zapewnia działanie przez 2-3 lata (w zależności od częstotliwości użytkowania roweru elektrycznego). Akumulatory te są wrażliwe na niski poziom naładowania i mogą ulec uszkodzeniu, jeśli będą pozostawione w stanie rozładowanym przez dłuższy czas. Tracą również swoją moc pod koniec cyklu życia i ładowania.

Dlatego kupując rower elektryczny MTB damski, postaw na akumulatory niklowo-wodorkowe (NiMH). Są mniejsze, lżejsze i mocniejsze niż akumulatory kwasowe. Akumulatory NiMH są 2 razy lżejsze od akumulatorów kwasowych, a ich żywotność jest dłuższa, 500-800 cykli ładowania (2-4 lata). Mają również niższy wskaźnik spadku pojemności.

O autorze