22 Październik 2025

Części do rowerów elektrycznych – gdzie warto je kupować?

img

Porady i wskazówki

Części do rowerów elektrycznych – gdzie warto je kupować?

Dobór odpowiednich części nie tylko pozwoli nam dokonać odpowiednich napraw roweru, ale też przedłuży jego żywotność.

Części do rowerów elektrycznych – najpopularniejsze awarię

Aby rozpoznać awarię roweru, trzeba znać działanie pojazdu, tj. wiedzieć, jak zachowują się elementy elektroniki, zasilania i sterowania w procesie użytkowania. Jeśli problem wystąpi w okresie gwarancji, lepiej skontaktować się z serwisem, niż zajmować się nim samodzielnie. Jeśli jednak musisz samodzielnie dokonać naprawy, to niezbędne ci będą części do rowerów elektrycznych.

Z reguły drobne awarie mogą wyeliminować nawet początkujący rowerzysta. Jednocześnie zakup części zamiennych w zasadzie nie stanowi dziś problemu, choć są też modele, do których części można dostać tylko na zamówienie.

Wybierając rower elektryczny, należy wziąć pod uwagę dostępność części zamiennych. Każdą uszkodzoną część można zazwyczaj kupić w sklepach z rowerami elektrycznymi. Najczęstsze części do rowerów elektrycznych, które ulegają awarii, to silnik, akumulator i kontroler. Oznaką, że silnik jest niesprawny, jest drganie roweru. Praca silnika może zostać zatrzymana w wyniku skasowania biegów (rodzaj przekładni, pęknięcie

Sterownik do roweru elektrycznego – jakie ma znaczenie?

Do sterownika podłączone jest absolutnie całe wyposażenie elektryczne w twoim rowerze. Wybierając odpowiedni sterownik do roweru elektrycznego, zwiększasz żywotność baterii i wszystkich elementów silnika. Sterownik zapewnia komunikację między kołem silnikowym a przepustnicą, więc jeśli ulegnie awarii, silnik po prostu przestanie działać. Najczęściej przyczyną awarii jest:

  • Złe połączenie.
  • Źle przylutowane przewody na płytce.
  • Awarie w działaniu elementów składowych, które przełączają uzwojenia w silniku.
  • Przepalenie kondensatorów.

Przed wymianą sterownika w rowerze elektrycznym ważne jest, aby dokonać właściwego wyboru samego urządzenia. To nie tylko poprawi osiągi roweru, ale także stworzy dogodne warunki do pracy uzwojeń koła silnikowego i akumulatora oraz przedłuży ich żywotność na długi czas. Sterownik do roweru elektrycznego może być z czujnikami halla, uniwersalny, bez czujników. Wybierając kontroler, musisz skupić się na następujących parametrach:

  • Znamionowe napięcie robocze.
  • Maksymalny prąd baterii.
  • Moc znamionowa silnika elektrycznego, do którego dobieramy sterownik.

Parametry te są zwykle wskazywane w postaci specjalnych oznaczeń na samym urządzeniu. W celu ustalenia optymalnej specyfikacji skontaktuj się z ekspertem, który pomoże dobrać odpowiednie komponenty do konkretnego przypadku.

Bateria roweru elektrycznego

Zębatki do rowerów elektrycznych

Zużycie przedniej zębatki trudno jest ocenić na oko. Dokładniej, będzie to wyraźnie widoczne, już na ostatnim etapie, kiedy niewiele im może pomóc, poza wymianą. Jednak w miarę zużycia, zębatki do rowerów elektrycznych, przybierają tzw. kształt zęba rekina. Jednak nawet zanim zmiany staną się widoczne gołym okiem, zużycie tarcz można określić na podstawie wielu znaków. Głośna praca i nierówne zmiany biegów to główne znaki ostrzegawcze.

Średni stopień zużycia można określić po tym, jak leży łańcuch na zębatkach. Jeśli mimo nowości łańcucha, zębatki do rowerów elektrycznych nie utrzymują jego ciężaru, to znak, że czas pomyśleć o ich wymianie.

Kluczyk do roweru elektrycznego - kiedy wymienić kasetę

Dość trudno zauważyć zużycie zębów w kasecie. Najbardziej oczywistą oznaką jest to, że łańcuch ślizga się po tylnych zębatkach. Zwykle dzieje się to pod obciążeniem przy mocnym pedałowaniu i tylko przy prędkościach, które są najczęściej używane. Kluczyk do roweru elektrycznego pozwoli nam otworzyć kasetę i sprawdzić jej stan.

Zużycie kasety można bowiem określić wizualnie. Zwykle zużyte gwiazdy kasetowe wyróżniają się ostrzejszym i cieńszym kształtem zęba. Jeśli taka różnica jest oczywista, a ponadto od czasu do czasu pojawia się poślizg na zmianie biegów, to kluczyk do roweru elektrycznego pozwala wymienić całe urządzenie.

Innym sposobem na rozpoznanie zużycia kasety na rowerze jest zaciśnięcie tylnego hamulca i obciążenie pedałów ręką. Wygodniej jest to zrobić, gdy rower jest zamocowany na stojaku. Jeśli nowy łańcuch zsuwa się nieco w górę, zęby zębatki są najprawdopodobniej zużyte i należy wymienić kasetę.

O autorze