22 Październik 2025
Czy rower elektryczny sprawdzi się zimą?
Czy rower elektryczny może zastąpić samochód w mieście?
Dlaczego warto zainwestować w rower elektryczny?
Bateria jest najważniejszym elementem roweru elektrycznego. Zapewnia moc, która pozwala na pracę silnika. Jednak podobnie jak w przypadku każdego innego rodzaju baterii, mogą pojawić się z nimi problemy.
Niestety nie ma jednego, niezawodnego sposobu ustalenia, czy bateria jest uszkodzona bez skontaktowania się z wykwalifikowanym technikiem. Istnieje jednak kilka oznak, które mogą wskazywać, że bateria nie działa prawidłowo. Przede wszystkim to oczywista sytuacja, kiedy bateria w rowerze nie ładuje się. Nasze zaniepokojenie powinna też wzbudzić sytuacja, kiedy na przykład, ładowanie baterii trwa dłużej niż zwykle lub szybko się rozładowuje po naładowaniu. Jeśli zauważysz którykolwiek z tych problemów, zalecamy skontaktowanie się z wykwalifikowanym technikiem w celu dalszej diagnostyki. Bateria w rowerze nie ładuje się także w sytuacji, kiedy jest za mało mocy.
Częstym powodem, dla którego bateria jest rozładowana i nie ładuje się, nie jest nawet sama bateria, ale ładowarka, za pomocą której próbują ją naładować.
Niektóre ładowarki mają zabezpieczenie na wypadek niepodłączenia do niej akumulatora. Dlatego, aby ładowarka zaczęła generować prąd, musi „widzieć” akumulator na swoim wyjściu. A stwierdzić obecność akumulatora, ładowarka może tylko na podstawie obecności napięcia między zaciskami. Ponadto napięcie to musi przekraczać pewną granicę. Poziom tego minimalnego progu dla różnych baterii jest różny i z reguły zaczynać się od 9-10V. Tak więc, jeśli napięcie między zaciskami akumulatora spadnie poniżej tych 9-10 woltów, ładowarka po prostu go nie zobaczy, a zatem nie rozpocznie ładowania.
Jeśli zatem rozładowana bateria nie chcę się ładować, to spróbuj najpierw znaleźć ładowarkę bez takich zabezpieczeń. Z reguły są to najtańsze ładowarki, które po prostu wytwarzają napięcie między zaciskami akumulatora o wartości 14,5 wolta. Trzeba tu jednak bardzo uważać, bo jeśli od razu dużym prądem zaczniemy ładować głęboko rozładowany akumulator, to może go to całkowicie zabić. Dlatego konieczne jest rozpoczęcie reanimacji akumulatora od małych prądów, znacznie mniejszych niż zwykły prąd ładowania, który wynosi 1/10C (1/10 pojemności akumulatora). Np. akumulator 60Ah możesz zacząć reanimować prądem 1-2A. Jeśli zatem rozładowana bateria nie chce się ładować, spróbuj przeprowadzić następujący proces:

Głębokie rozładowania są szkodliwe dla akumulatorów, ale jak pokazuje praktyka, po zabiegu rewitalizacji akumulatory mogą służyć przez długi czas, ponieważ nie zawsze zachodzą w nich nieodwracalne procesy, po których głęboko rozładowana bateria staje się bezużyteczna.
Musisz też pamiętać, że niektóre zasilacze UPS i falowniki mają własne zużycie, a przy braku zewnętrznego zasilania i podłączonych odbiorników mogą wystarczająco głęboko rozładować akumulator bez automatycznego wyłączania. Tak głęboko rozładowana bateria jest rzadkim zjawiskiem. Z reguły bowiem nowoczesne zasilacze UPS mają zabezpieczenie przed głębokim rozładowaniem baterii, a gdy poziom naładowania jest niski, wyłączają się.
Prądy upływowe to straty energii, które mogą wystąpić na skutek niewłaściwego uziemienia, czy nawet zabrudzonych zacisków. Nawet niewielki ubytek rzędu 1-2W może w krótkim czasie rozładować baterię prawie do zera.
Regeneracja baterii bywa czasami jedynym rozwiązaniem na jej „ożywienie”. Zatem jak zresetować baterię w rowerze?
Jeśli nie wiesz jak zresetować baterię w rowerze, powierz to zadanie profesjonalistom w warsztacie rowerowym.
Jeśli szukasz wiedzy na temat rowerów elektrycznych, części i narzędzi do rowerów czy też poszukujesz sprawdzonych porad dotyczących eksploatacji roweru to sprawdź nasze artykuły i dowiedz się więcej. Znajdziesz u nas również rankingi rowerów elektrycznych, które niewątpliwie pomogą ci w zakupie e-roweru. Zapraszamy do lektury!
© Copyright e-bicycle.pl | Wszelkie Prawa Zastrzeżone.