21 Październik 2025

Jak zwiększyć prędkość roweru elektrycznego?

img

Porady i wskazówki

Jak zwiększyć prędkość roweru elektrycznego?

Zgodnie z przepisami ruchu drogowego prędkość hulajnóg elektrycznych i rowerów elektrycznych, nie powinna przekraczać 25 km/h, a na chodnikach nawet 15 km/h. Jednak wiele osób stara się samodzielnie zwiększyć prędkość roweru.

Jak zwiększyć prędkość roweru elektrycznego – usuń ograniczenia

Co ogranicza prędkość roweru? Przyczyn może być kilka:

  • Słaby silnik. Na przykład, jeśli rower ma moc 250 watów, możliwe, że nie osiągnie nawet 25 km/h, zwłaszcza na podjazdach.
  • Słaby kontroler.
  • Słaba bateria.
  • Elektroniczny ogranicznik prędkości.

Jeśli nie wiesz jak zwiększyć prędkość roweru elektrycznego, musisz ustalić, które urządzenie jest słabym ogniwem. Niezależnie od tego, co ogranicza prędkość, trzyma całą strukturę. To jak zwiększyć prędkość roweru elektrycznego, najczęściej jest związane z ogranicznikiem prędkości. Jeśli jest wbudowany, zwykle jest to wskazane w instrukcji obsługi.

Zwiększamy prędkość roweru elektrycznego

Zacznijmy od prostych sposobów, które nie wymagają poważnych przeróbek w rowerze.

  • Zmniejsz opór. Zdejmij z roweru dodatkowe elementy, napompuj opony i podnieś siodełko, aby zmniejszyć opór powietrza.
  • Jeśli jesteś silny fizycznie, możesz wyłączyć silnik elektryczny i pedałować na prostych i zjazdach oraz używać silnika do przyspieszania i jazdy pod górę. To zwiększy prędkość roweru elektrycznego.

Jeśli to nie wystarczy, możesz wprowadzić zmiany w konstrukcji roweru - w zależności od przyczyny, którą zidentyfikowałeś:

  • Wymień kontroler na mocniejszy lub zmień jego firmware.
  • Wymień silnik koła lub akumulator.
  • Aby zwiększyć prędkość roweru elektrycznego, usuń ogranicznik elektroniczny. Aby to zrobić, musisz otworzyć silnik elektryczny i odłączyć jeden przewód lub odlutować jeden element z płyty kontrolera.

Rower elektryczny

Od czego zależy maksymalna prędkość roweru elektrycznego?

Możesz przeprowadzić takie eksperymenty samodzielnie, ale lepiej powierzyć taką pracę profesjonalistom, ponieważ:

  • Moc wskazana na kole silnikowym jest wartością, powyżej której mechanizm się przegrzewa. Dlatego silnik powinien pracować przez krótki czas na maksymalnych obrotach, a przez resztę czasu nie należy przekraczać mocy znamionowej. Jest znacznie niższa od maksymalnej i zapewnia bezpieczną pracę silnika.
  • Maksymalna prędkość roweru elektrycznego ma wpływ na działanie innych elementów. Czasami wyłączenie ogranicznika prowadzi do spalenia akumulatora, dlatego nie zalecamy przekraczania obciążenia silnika elektrycznego więcej niż dwukrotnie. Aby określić rzeczywisty pobór mocy silnika elektrycznego w różnych trybach, użyj amperomierza. Aby obliczyć wartość rzeczywistej mocy (W), należy pomnożyć prąd (w A) przez napięcie robocze (w V).
  • Warto zakupić koła silnikowe i używać ich razem ze sterownikami, które są dla nich odpowiednie pod względem charakterystyki - ich moc nie przekracza obciążenia bezpiecznego dla konkretnego silnika elektrycznego.
  • Użycie sterownika dużej mocy może zwiększyć moment obrotowy silnika. To, czy w rezultacie prędkość wzrośnie, zależy od przyłożonego napięcia.
  • Używanie sterownika z mocą przekraczającą maksymalną moc silnika elektrycznego jest obarczone przegrzaniem uzwojeń, stopieniem izolacji. W rezultacie założona maksymalna prędkość roweru elektrycznego może zostać przekroczona, ale kosztem awarii.

Niektóre modele e-rowerów mogą osiągać prędkość 50 km/h lub więcej, ale mają ogranicznik, który uniemożliwia im rozpędzenie się powyżej 25 km/h. Zwykle jest podłączony do elektroniki i przypomina mały rezystor. Aby się go pozbyć, trzeba umieć wylutować ogranicznik i w razie potrzeby wymienić inne części sterownika. Nie zalecamy usuwania ogranicznika prędkości, ponieważ może to prowadzić do problemów z silnikiem i żywotnością akumulatora.

Mandat za rower elektryczny – ile zapłacisz za przekroczenie prędkości

Według obowiązujących przepisów, napięcie nie może przekraczać 48 V, a moc znamionowa ciągła – 250 W. Jeśli w rowerze zostały dokonane przeróbki, grozi nam mandat. Za rower elektryczny, w którym wymontowano ogranicznik prędkości, może to być nawet mandat w wysokości 500 złotych. Jeśli doszło do wypadku i są osoby poszkodowane, największym naszym problemem nie będzie mandat. Za rower elektryczny, który uczestniczył w wypadku i jest podejrzenie, że jechał on z nadmierną szybkością, a w mechanizmie wprowadzono zmiany – grozi nam odpowiedzialność karna.

O autorze