21 Październik 2025

Błotnik do roweru – jaki wybrać?

img

Porady i wskazówki

Błotnik do roweru – jaki wybrać?

Choć wielu użytkowników rowerów bagatelizuje konieczność stosowania błotników, to ten element wyposażenia może być przydatny, a nawet przyczynić się do bezpieczeństwa roweru.

Jakie błotniki do roweru mtb?

Agresywny styl jazdy MTB, wyboiste drogi, brud wymagają wysokiej jakości osłon. Błotniki do roweru MTB należy dobierać odpowiednio do średnicy i szerokości opony, materiału, wagi oraz warunków montażu. Błotniki do roweru MTB mogą być plastikowe lub metalowe. Plastik wygląda bardziej estetycznie, jest lżejszy. Z kolei aluminium jest cięższe, ale mocniejsze. Błotniki mogą być szybkozamykające lub stacjonarne. Niektóre modele są wodoodporne, co pozwala na kontynuowanie jazdy nawet po ulewnym deszczu.

Błotniki do roweru Kross – jaki materiał wybrać?

Błotniki do rowerów crossowych mogą być także wykonane z różnych materiałów, Częstym wyborem jest stal. Jednak błotniki do roweru Kross stalowe kupują tylko użytkownicy, dla których głównym kryterium wyboru jest niska cena. Są również wybierane przez początkujących, którzy uważają, że stalowe błotniki są lepsze ze względu na ich dużą wytrzymałość. W praktyce błotniki do roweru Kross ze stali, są bardzo ciężkie. Wręcz mogą utrudniać jazdę na rowerze początkującym. Ponadto stal jest „głośna” i grzechocze nawet na płaskiej drodze. Stalowe skrzydła zsuwają się i wymagają częstego dokręcania.

Alternatywą jest aluminium. Te błotniki są również głośne podczas jazdy i wymagają regularnych kontroli, ale ważą znacznie mniej i kosztują więcej niż modele stalowe. Z kolei plastikowe błotniki niewiele ważą, są tanie, ale jednocześnie awaryjne.

Uważa się, że optymalnym rozwiązaniem jest błotnik wykonany z metalu i tworzywa sztucznego. Jest to bardzo lekki, wytrzymały i sprężysty materiał. Nie pęka pod wpływem wibracji, wstrząsów i zmian temperatury.

Błotniki do roweru górskiego

Jak wybrać błotniki do roweru crossowego?

Jak wspomnieliśmy błotniki rowerowe są wykonane z metalu, tworzywa sztucznego lub włókna węglowego. W zależności od sposobu mocowania nad oponą mogą być stacjonarne lub przeznaczone do demontażu. Błotniki do roweru crossowego mogą być też krótkie lub długie.

Przednie i tylne błotniki roweru muszą pasować do średnicy kół. Wskaźnik ten jest podawany w calach. Najpopularniejsze średnice to 20-29 cali. Jednak to nie jedyna cecha opon, którą należy wziąć pod uwagę przy zakupie błotników. Ważna jest również znajomość szerokości kół. Pamiętaj, aby spojrzeć na ten parametr przed zakupem nowego roweru. Błotnik musi całkowicie zakrywać koło. W przeciwnym razie nie będzie w stanie zagwarantować ochrony przed zabrudzeniem.

Należy dobrać rodzaj skrzydeł do miejsca ich montażu. Rower musi posiadać otwory do mocowania błotników na ramie i na widelcu. Jeśli są takie dziury, możesz bezpiecznie wziąć modele stacjonarne.

Optymalne błotniki do roweru crossowego mają długie skrzydła zakrywające aż 1/3 opony i wymagają mocowania w trzech miejscach. Znajdują się też w niewielkiej odległości od powierzchni koła. Dzięki temu zapewniają lepszą ochronę przed zabrudzeniami. Niestety niewielka odległość między oponą a błotnikiem utrudnia oczyszczenie z zanieczyszczeń. Jeśli nie będzie czyszczony przez dłuższy czas, mokra ziemia zakłóci obracanie się koła.

Przednie i tylne krótkie błotniki są około 2 razy mniejsze niż długie błotniki. Do ich zamocowania wystarczy jedna śruba. To sprawia, że są mniej stabilne. Przykręca się je do widelca lub ramy. Modele tego typu są lekkie i instalowane w niewielkiej odległości od koła. Ale ze względu na swoją krótką długość nie mogą zapewnić wystarczającej ochrony przed wilgocią i piaskiem.

Optymalne błotniki do roweru górskiego – które wybrać?

Wiele rowerów górskich w ogóle nie ma otworów do mocowania błotników. W tym przypadku możesz użyć modeli, które łatwo zdemontować. Takie błotniki do roweru górskiego wyposażone są w zacisk do mocowania na ramie. Instalowane są w odległości 10 lub więcej centymetrów od koła, więc nie gwarantują kompleksowej ochrony przed zabrudzeniem. Tego typu błotniki do roweru górskiego są jednak lekkie i można je łatwo zdjąć do czyszczenia.

O autorze