22 Październik 2025
Czy rower elektryczny sprawdzi się zimą?
Czy rower elektryczny może zastąpić samochód w mieście?
Dlaczego warto zainwestować w rower elektryczny?
Dla większości użytkowników roweru elektrycznego najważniejszym zagadnieniem jest to, jak daleko mogą przejechać na jednym ładowaniu.
Żywotność baterii litowej wynosi około - 1000 cykli ładowania, akumulator kwasowo-ołowiowy to około 300 cykli ładowania. Żywotność baterii zależy również od prawidłowego użytkowania (5-6 lat). Maksymalny przebieg na 1 ładowaniu wynosi od 25 do 100 km, w zależności od modelu i rodzaju akumulatora.
Żywotność baterii w rowerze elektrycznym zależy też od akumulatora. To na niego należy zwrócić uwagę przy wyborze roweru elektrycznego. Najtańsze są akumulatory SLA (kwasowo-ołowiowe). Niestety ich żywotność jest bardzo krótka, a jednocześnie są bardzo ciężkie. Baterie te wytrzymują 500-750 cykli ładowania i wytrzymują średnio 2-2,5 roku. Akumulatory SLA są wrażliwe na niski poziom naładowania, ulegają awarii po długim rozładowaniu i tracą część mocy pod koniec okresu eksploatacji. Akumulatory żelowe do rowerów elektrycznych mają bardzo podobne właściwości do akumulatorów kwasowych. Elektrolit w nich jest w stanie żelowym, dzięki czemu nie gotują się i nie przedostaje się do nich kwas. Mają dłuższą żywotność i nie zawodzą podczas długotrwałego rozładowania.
Akumulatory NiMH (niklowo-wodorkowe) do rowerów elektrycznych ważą o połowę mniej niż akumulatory kwasowe, wytrzymują do 850 cykli ładowania i działają do 3,5 roku. Praktycznie nie tracą mocy pod koniec okresu użytkowania. Najlepsze obecnie baterie to modele litowe. Charakteryzują się niewielką wagą i rozmiarem. Ich żywotność jest dość długa. Istnieje kilka podgatunków takich akumulatorów stosowanych w pojazdach elektrycznych:
Aby oszczędzać energię zgromadzoną w akumulatorze i zwiększać przebieg roweru elektrycznego należy przestrzegać następujących zasad:

Wybierając rower, zwróć uwagę na silnik z przekładnią planetarną, który zapewnia o 30% większy zasięg jazdy niż silnik z napędem bezpośrednim. Jest to najważniejsze źródło oszczędzania energii baterii. To ile przejadę na rowerze elektrycznym. zależy od wagi urządzenia. Rowery z ramą ze stopu aluminium, lekkimi i pojemnymi akumulatorami, a także rowerzyści o niskiej wadze i niewielkim obciążeniu bagażnika to elementy wpływające na oszczędność baterii.
Prędkość jazdy jest głównym czynnikiem oszczędzania energii akumulatora. Zarówno opór aerodynamiczny, jak i opór toczenia oraz wszystkie rodzaje tarcia w mechanizmach roweru elektrycznego są zależne od prędkości. To ile przejadę na rowerze elektrycznym, ma charakter wykładniczy. Jeśli twoja prędkość poruszania się wzrosła 2-krotnie, to zużycie energii potrzebnej do pokonania oporu wzrasta 4-krotnie.
To ile wytrzymuje bateria w rowerze elektrycznym, w dużej mierze jest skorelowane ze stylem jazdy. Gwałtowne przyspieszanie, jazda z dużą prędkością i częste hamowanie znacznie wpływa na zużycie energii. To ile wytrzymuje bateria w rowerze elektrycznym, zależy też od nawierzchni. Jazda po płaskiej, utwardzonej drodze jest mniej wyczerpująca dla akumulatora niż pokonywanie wzniesień, podjazdy pod góry, czy jazda po piaszczystej nawierzchni.
Jeśli szukasz wiedzy na temat rowerów elektrycznych, części i narzędzi do rowerów czy też poszukujesz sprawdzonych porad dotyczących eksploatacji roweru to sprawdź nasze artykuły i dowiedz się więcej. Znajdziesz u nas również rankingi rowerów elektrycznych, które niewątpliwie pomogą ci w zakupie e-roweru. Zapraszamy do lektury!
© Copyright e-bicycle.pl | Wszelkie Prawa Zastrzeżone.