22 Październik 2025
Czy rower elektryczny sprawdzi się zimą?
Czy rower elektryczny może zastąpić samochód w mieście?
Dlaczego warto zainwestować w rower elektryczny?
Doświadczeni rowerzyści doskonale zdają sobie sprawę z tego, że przy intensywnej jeździe zębatki kasety zużywają się dość szybko i co około 1000 - 2000 km biegu konieczna jest wymiana na nowe.
Pierwszą opcją, jaka przychodzi nam do głowy, gdy pojawiają się problemy, jest wymiana zębatki w rowerze w warsztacie rowerowym, gdzie ta czynność zostanie przeprowadzona możliwie profesjonalnie. Niestety nie zawsze w bliskiej odległości znajduje się dobry profesjonalny serwis rowerowy, a sama usługa będzie też oczywiście kosztować. Dlatego alternatywnym rozwiązaniem jest samodzielna wymiana zębatki w rowerze.
Aby samodzielnie wymienić kasetę rowerową, należy posiadać w domowym warsztacie lub w zestawie następującą listę narzędzi i akcesoriów:
Możliwe jest też odkręcanie zębatki w rowerze bez ściągacza. Teoretycznie przy pomocy młotka i dłuta da się to zrobić. Jednak stosując niestandardowe narzędzia, łatwo uszkodzić cały mechanizm.

Wymianę zębatki należy rozpocząć od usunięcia starej, a dopiero potem przystąpić do instalacji nowej części. Wymieniając zębatki rowerowe przednie trzymajmy się następującej procedury:
Aby zębatki rowerowe przednie posłużyły nam jak najdłużej, należy je odpowiednio i regularnie czyścić. Jeśli regularnie czyścisz przekładnię z brudu, znacznie wydłuży to jej żywotność. Możesz wyczyścić rower zgodnie z następującą zasadą:
Przekładnia odgrywa bardzo ważną rolę w funkcjonalności rowerów. Najmniejsze zużycie jednego z elementów składowych może spowodować poważne uszkodzenie. Częściej obserwuje się awarie zębatek tylnego koła, które przy pierwszych oznakach zużycia należy wymienić. Na szczęście każdy jest w stanie samodzielnie wymienić zębatki rowerowe tylne.
Demontaż zębatek znajdujących się na tylnym kole jest bardzo prosty, zwłaszcza jeśli masz wszystkie niezbędne narzędzia. Przed naprawą należy zdjąć koło. Pomoże ci w tym specjalny klucz, który odkręci nakrętki na łańcuchu. Teraz powinieneś dokładnie obejrzeć kasetę i znaleźć na niej nakrętkę rowkową. W momencie obracania ściągacza kluczem nastawnym należy przytrzymać tylną zębatkę. Potem po prostu zainstaluj nowe zębatki rowerowe tylne.
Zębatki rowerowe w niektórych modelach są obecne w formie tzw. pająków. Jest to część zamienna składająca się z kilku gwiazdek. Jeśli jedna gwiazdka zawiedzie, będziesz musiał zmienić całego „pająka”, ponieważ wszystkie elementy są ze sobą mocno połączone.
Czasami po wymianie zębatki tylnego koła, pojawia się problem w działaniu łańcucha. Oznacza to, że łańcuch jest już zużyty, i trudno mu współpracować z nowymi częściami. Dlatego eksperci zawsze zalecają jednoczesną wymianę łańcucha i zużytych tylnych zębatek.
Jeśli szukasz wiedzy na temat rowerów elektrycznych, części i narzędzi do rowerów czy też poszukujesz sprawdzonych porad dotyczących eksploatacji roweru to sprawdź nasze artykuły i dowiedz się więcej. Znajdziesz u nas również rankingi rowerów elektrycznych, które niewątpliwie pomogą ci w zakupie e-roweru. Zapraszamy do lektury!
© Copyright e-bicycle.pl | Wszelkie Prawa Zastrzeżone.