22 Październik 2025

Wymiana przedniej i tylnej zębatki w rowerze – jak to zrobić?

img

Porady i wskazówki

Wymiana przedniej i tylnej zębatki w rowerze – jak to zrobić?

Doświadczeni rowerzyści doskonale zdają sobie sprawę z tego, że przy intensywnej jeździe zębatki kasety zużywają się dość szybko i co około 1000 - 2000 km biegu konieczna jest wymiana na nowe.

Czy możliwie jest samodzielna wymiana zębatki w rowerze?

Pierwszą opcją, jaka przychodzi nam do głowy, gdy pojawiają się problemy, jest wymiana zębatki w rowerze w warsztacie rowerowym, gdzie ta czynność zostanie przeprowadzona możliwie profesjonalnie. Niestety nie zawsze w bliskiej odległości znajduje się dobry profesjonalny serwis rowerowy, a sama usługa będzie też oczywiście kosztować. Dlatego alternatywnym rozwiązaniem jest samodzielna wymiana zębatki w rowerze.

Odkręcanie zębatki w rowerze - jakie narzędzia będą potrzebne?

Aby samodzielnie wymienić kasetę rowerową, należy posiadać w domowym warsztacie lub w zestawie następującą listę narzędzi i akcesoriów:

  • Odcinek łańcucha rowerowego zamocowanego na rączce dźwigni.
  • 12-szczelinowy ściągacz końcowy (lub jednoczęściowy klucz do ściągacza) pierścienia ustalającego kasetę.
  • Jeśli jest tylko jeden ściągacz końcowy, odkręcania zębatki w rowerze wymaga także klucza płaskiego 24 mm lub 27 mm, w zależności od rozmiaru nakrętki sześciokątnej na ściągaczu wielowypustowym.

Możliwe jest też odkręcanie zębatki w rowerze bez ściągacza. Teoretycznie przy pomocy młotka i dłuta da się to zrobić. Jednak stosując niestandardowe narzędzia, łatwo uszkodzić cały mechanizm.

Wymiana zębatki w rowerze

Wymieniamy zębatki rowerowe przednie

Wymianę zębatki należy rozpocząć od usunięcia starej, a dopiero potem przystąpić do instalacji nowej części. Wymieniając zębatki rowerowe przednie trzymajmy się następującej procedury:

  • Zakładamy ochronny plastikowy pierścień.
  • Jeśli gwiazdy nie są ze sobą połączone, należy zakładać je pojedynczo, zaczynając od dużych, a kończąc na małych.
  • Pomiędzy gwiazdami montujemy małe gumowe uszczelki.
  • Wkręcamy nakrętkę, należy to zrobić kluczem. Skręcanie odbywa się zgodnie z ruchem wskazówek zegara.
  • Dopiero po wykonaniu wszystkich czynności można zamontować tylne koło i zamocować.

Aby zębatki rowerowe przednie posłużyły nam jak najdłużej, należy je odpowiednio i regularnie czyścić. Jeśli regularnie czyścisz przekładnię z brudu, znacznie wydłuży to jej żywotność. Możesz wyczyścić rower zgodnie z następującą zasadą:

  • Zwolnij hamulec i zdejmij tylne koło.
  • Sprawdź, czy wewnętrzna kaseta nie jest zabrudzona. Jeśli zanieczyszczenie jest silne, to musisz zdemontować kasetkę, gdy brud jest minimalny, możesz ją wyczyścić bezpośrednio na rowerze.
  • Do czyszczenia należy używać szczotek o grubym włosiu, ale powinny one być na tyle małe, aby dostać się w trudno dostępne miejsca. Do takiego czyszczenia nadaje się stara szczoteczka do zębów.
  • Szmatkę należy zanurzyć w nafcie, a dopiero potem usunąć brud z zębatki.

Jak zdjąć i wymienić zębatki rowerowe tylne?

Przekładnia odgrywa bardzo ważną rolę w funkcjonalności rowerów. Najmniejsze zużycie jednego z elementów składowych może spowodować poważne uszkodzenie. Częściej obserwuje się awarie zębatek tylnego koła, które przy pierwszych oznakach zużycia należy wymienić. Na szczęście każdy jest w stanie samodzielnie wymienić zębatki rowerowe tylne.

Demontaż zębatek znajdujących się na tylnym kole jest bardzo prosty, zwłaszcza jeśli masz wszystkie niezbędne narzędzia. Przed naprawą należy zdjąć koło. Pomoże ci w tym specjalny klucz, który odkręci nakrętki na łańcuchu. Teraz powinieneś dokładnie obejrzeć kasetę i znaleźć na niej nakrętkę rowkową. W momencie obracania ściągacza kluczem nastawnym należy przytrzymać tylną zębatkę. Potem po prostu zainstaluj nowe zębatki rowerowe tylne.

Zębatki rowerowe w niektórych modelach są obecne w formie tzw. pająków. Jest to część zamienna składająca się z kilku gwiazdek. Jeśli jedna gwiazdka zawiedzie, będziesz musiał zmienić całego „pająka”, ponieważ wszystkie elementy są ze sobą mocno połączone.

Czasami po wymianie zębatki tylnego koła, pojawia się problem w działaniu łańcucha. Oznacza to, że łańcuch jest już zużyty, i trudno mu współpracować z nowymi częściami. Dlatego eksperci zawsze zalecają jednoczesną wymianę łańcucha i zużytych tylnych zębatek.

O autorze